Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου.1971-2021. Μισός αιώνας θέατρο, Ένας κόσμος ολόκληρος

74 __ 75 ΜΕΓΑΛΕΣ ΣΤΙΓΜΕΣ: ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΚΟΜΒΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗ ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΘΟΚ Η μακρόχρονη και επιτυχημένη συνεργασία του Τάκη Τζαμαργιά με τον ΘΟΚ (Καυτός πάγος, Το τρίτο στεφάνι) συνεχίστηκε με τη μεγάλη επιτυχία της παράστασης Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου της Άλκης Ζέη, σε δραματοποίηση του ιδίου και του Σάβ - βα Κυριακίδη. Ο Τζαμαργιάς είχε ήδη σκηνοθετήσει το έργο με τεράστια επιτυχία στην Παιδική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου (2011–2013). Η παράσταση αγαπήθηκε και στην Κύπρο από παι- διά, εφήβους και ενήλικες και παρουσιάστηκε για δύο συνεχό- μενες σεζόν (2016–2018), κάτι σπάνιο για το κυπριακό θέατρο (με εξαίρεση τον Τρελαντώνη της Πηνελόπης Δέλτα, που παίχτηκε το 2012–2014, σε σκηνοθεσία Βασίλη Μυριανθόπουλου). Γράφει η Άλκη Ζέη με αφορμή την παράσταση: Στα παιδιά μου, αντί για παραμύθια, διηγιόμουνα όλες αυτές τις σημαντικές μέρες που έζησα, και δεν ξεχνούσα ούτε μία λεπτο- μέρεια. Δεν ξέρω αν τις έλεγα γι’ αυτά ή για μένα, για να μην τις ξεχάσω. Διηγιόμουνα λοιπόν στην Ειρήνη και τον Πέτρο κάθε βράδυ και μία ιστορία των παιδικών και των πρώτων εφηβικών μου χρόνων και, βλέποντας πως τους άρεσε πιο πολύ από το να τους πω τη Χιονάτη και τους εφτά νάνους, σκέφτηκα: Γιατί να μη διηγηθώ αυτή την ιστορία και σ’ άλλα παιδιά και σ’ όλα τα παι- διά της Ελλάδας; Δανείστηκα το όνομα του γιου μου του Πέτρου και πολλά από τον χαρακτήρα του, κι έτσι άρχισε Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου, μέσα σε μια τόσο σημαντική εποχή για τη χώρα μας, και περπατάει ακόμα, από το 1972 που έγραψα το βιβλίο ως σήμερα.1 Ο πρωταγωνιστής Γιάννης Καραούλης κατάφερε με ακούραστη σωματικότητα, λεπτομέρεια και εσωτερική λάμψη να προσδώ- σει στον ρόλο του Πέτρου μοναδική λεπτότητα και κομψή ευε- λιξία. Ο ίδιος γράφει για την εμπειρία του: Ήταν μια παράσταση κι ένας ρόλος που αγάπησα βαθιά. Η σύ- μπτωση κειμένου, συνεργατών, σκηνοθέτη και συνθήκης δεν είναι αυτονόητη. Νιώθω πως είχαμε στήσει ένα εργαστήρι συ- ναισθημάτων. Και η παράσταση ήταν μια σβούρα που γύριζε και 1. Βλ. Π. Παπαδιά, «Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου από το Εθνικό Θέατρο», ηλ. περ. Taλκ (8 Μαΐου 2020), https://www.talcmag.gr/paidiko-theatro/ meg- alos-peripatos-petrou/. Τελευταία πρόσβαση: 7 Απριλίου 2021. δεν την αφήναμε να πέσει. Νομίζω κι εγώ δεν έχω καταλάβει τον όγκο και τον αριθμό του κόσμου και των παραστάσεων επί δύο χρόνια. Κι αυτό γιατί μπαίναμε κάθε φορά νέοι στον κόσμο της παράστασης. Και τίποτα δεν ήταν δεδομένο. Με μάτια γουρλωμένα, ανοιχτά, γεμάτα απορία. Σαν τα μάτια του Πέτρου.2 Τα σκηνικά-κοστούμια εποχής ήταν του στενού συνεργάτη του Τζαμαργιά Εδουάρδου Γεωργίου, η ρέουσα κίνηση της Έλενας Χριστοδουλίδου και ο θεαματικός σχεδιασμός φωτισμών του Γιώργου Κουκουμά. Ένα σημαντικό μέρος για την επιτυχία της παράστασης ήταν η μουσική του Δημήτρη Ζαβρού, η οποία μας ταξίδεψε αβίαστα και αισθαντικά στην Ελλάδα του 1940 με χαρ- μολύπη. Για τη μουσική εκφράστηκε με τα καλύτερα λόγια η ίδια η συγγραφέας, γι’ αυτό και το ταξίδι του έργου συνοδεύτηκε και σε άλλους θιάσους από την εξαιρετική δουλειά του Ζαβρού. Ο δε- κατετραμελής θίασος (Άννα Γιαγκιώζη, Ντίνα Μιχαηλίδη, Ηλίας Ανδρέου, Στέλιος Καλλιστράτης κ.ά.) έχτισε έναν ευαίσθητο κόσμο μέσα από την έμπειρη και σκηνοθετική ματιά του Τζαμαρ- γιά και ζωγράφισε σκηνές πολέμου, κατοχής, ήττας, αντίστασης και απελευθέρωσης με μαεστρία και σκηνική δεξιοτεχνία. Το κοινό παρακολούθησε την παράσταση με ιδιαίτερο και αμείωτο ενδιαφέρον, και για τα περισσότερα παιδιά αυτή η θεατρική πανδαισία λειτούργησε ως μάθημα ελληνικής ιστορίας, ήθους και αν- θεκτικότητας. Για τους περισσότερους μεγάλους ήταν ένα νοσταλγικό ταξίδι στον χρόνο, αφού το κείμενο ήταν στη διδακτέα ύλη τους στο σχολείο. Η Αλκη Ζέη τίμησε με την παρουσία της την παράσταση του ΘΟΚ και έλαβε μέρος σε ειδική εκδήλωση, με τη συμμετοχή του κοι- νού, τον Οκτώβριο του 2016. Το 2019 ο Τζαμαργιάς σκηνοθέτησε το έργο για τρίτη φορά στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.3 2. Προσωπική συνέντευξη. 3. Το έργο θα παιχτεί για τρίτη χρονιά στην Αθήνα κατά τη θεατρική σεζόν 2021–’22 από το Θέατρο Βασιλάκου. 2.8 ΑΛΚΗΣ ΖΕΗ Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΠΕΡΙΠΑΤΟΣ ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ (ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ ΤΑΚΗ ΤΖΑΜΑΡΓΙΑ, 2016–2018) Γιώργος Ροδοσθένους

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzMzM1NQ==